Proyectos

Índice

Chuchita la Boxeadora

Chuchita es amor

Chuchita the Boxer (1999-2000).

 

I explored the symbol of the female boxer, addressing the theme of the evolution of this female character beginning with the action A Fight in Ten Gifts, at the José Martí Cultural Center in 1999.

I was interested in the paradox of someone who is strong and weak at the same time: when Chuchita speaks no one understands her due to her mouth guard—a man speaks for her, her gloves prevent her from carrying things: she requires the help of others.

Chuchita's actions were adapted to different contexts—stages, streets, a professional boxing gym where I did a training session, the sea in Puerto Rico where I finally “killed” the character, and eventually a newspaper article: Todo sobre Chuchita la boxeadora [All about Chuchita the Boxer], where I followed my impulse to create further fictions out of the documentation of the Chuchita actions.

All the Chuchita the Boxer actions:

 

1. A Fight in Ten Gifts, José Martí Cultural Center, Mexico City. Collaboration with Eduardo Abaroa, 1999.

2. Chuchita Attacks Again, Colplico subway station, Mexico City, 1999.

3. Hard Training, Juan Fabila Gym, Tlalpan, Mexico City, 1999.

4. The Fight of the Century, Zócalo, Mexico City. Event for Parián de las artes, December 31, 1999.

5. Chuchita Visits Tuxtla, Casa de la Cultura Jaime Sabines and streets of Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, 2000.

6. Chuchita is Love, in the exhibition Riesgo y Rasga, Museo Universitario del Chopo, CDMX, 2000.

7. Nocaut, M&M Projects Gallery, Puerto Rico'00 (Parenthesis in the city), for the exhibition Contra el muro. Action in the streets of San Juan, Puerto Rico, October 2000.

 

Chuchita es amor.

Riesgo y Rasga cinco piezas de performance, Museo Universitario del Chopo, septiembre de 2000.

Chuchita visita Tuxtla.

Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, Julio de 2000

Duro entrenamiento.

Gimnasio Juan Fabila, México, D.F.

1999-2000

Nocaut.

Puerto Rico’00 (Paréntesis en la ciudad), Contra el muro, curador: Guillermo Santamarina, San Juan de Puerto Rico, octubre de 2000.

Índice

Melancólicos Anónimos

https://www.melancolicosanonimos.site/

 

Melancólicos Anónimos fue un proyecto que se movió en cuatro plataformas fundamentales, desde su concepción en 2005.

 

1.La ficción del alter ego Anne Di Ricart y de la asociación que formó.

2.El interés por la melancolía y su relación con la música como tema central que es abordado de forma seria y rigurosa.

3.La inserción de la ficción en el terreno público, en una zona mediática, no como un fin en sí mismo, sino como una estrategia para lograr que la cuarta plataforma se cumpla:

4.El factor de interacción con una comunidad a través de los programas de radio y la comunicación personal de los correos.

 

La primera intervención en medios fue el 22 de marzo de 2005 en TV Notas, gracias a la complicidad de Ximena Cuevas quien era de interés para esa revista y a quien siempre agradeceré ese primer impulso del proyecto; también con las primeras fotos de Anne Di Ricart tomadas por ella y por Fabiola Torres-Alzaga.

 

La siguiente fue en la Revista Código el 24 de agosto de 2006: una nota escrita por Sara Brito, Melancólicos del mundo, ¡uníos!, anunció que el Primer Encuentro de Melancólicos Anónimos, originalmente programado para mayo, se había pospuesto por considerar esa época del año no propia de los melancólicos, aunque dejó entrever que quizás Anne Di Ricart estaba padeciendo una crisis de melancolía.

 

Luego siguió la que fue la primera intervención en radio, en el programa Triscerable (David Somellera, Zaratustra Vázquez), en Radio Ibero el 29 de enero de 2007.

La segunda en el proyecto radiofónico Tripulación Kamikaze (Diego Ibañez), en Radio UNAM el 29 de septiembre y en Radio Ibero el 2 de octubre de 2007.

 

Sin duda de las más poderosas intervenciones fue la de televisión, en el programa Arteria del Canal 22 en octubre de 2007.

 

Pero no fue hasta la intervención en Radio UNAM, con 23 programas posibles para la tristeza del pensamiento, en el mes de julio de 2009, cuando el proyecto se consolidó encontrando su mayor alcance y elocuencia: música y melancolía en radio abierta.

 

Radio Melancolía: Un acercamiento a las formas de la melancolía que se manifiestan en distintos géneros y estilos musicales. Una combinación de estados de ánimo que se desprenden de la melancolía y que atraviesan las vivencias de su compiladora Anne Di Ricart.

 

En la página actual se pueden escuchar los 23 programas, también acceder a la versión anterior de la página: Los viejos tiempos, en donde hay muchos contenidos como la biografía del alter ego, textos sobre melancolía, sección paparazzi, el video de CANAL 22 y más.

 

Melancólicos Anónimos [Melancholics Anonymous]

 

https://www.melancolicosanonimos.site/

 

Melancholics Anonymous was a project that has been constructed on four fundamental pillars since its inception in 2005:

 

1. The fiction of the alter ego Anne Di Ricart and the association she founded.

2. An interest in melancholy and its relationship to music, approached seriously and rigorously, as a central theme.

3. The insertion of fiction into the public sphere, in the territory of media, not as an end in itself, but as a strategy to achieve the fourth platform:

4. The factor of interaction with a community through radio programs and personal communications.

 

The first media intervention was on March 22, 2005 in the magazine TVNotas, thanks to the complicity of Ximena Cuevas, who was of interest to the magazine, and to whom I will always be grateful for that first impetus of the project; the first photos of Anne Di Ricart were also taken by her and Fabiola Torres-Alzaga.

 

The next one was in Revista Código on August 24, 2006: a notice written by Sara Brito, “Melancholics of the world, unite!” announced that the first meeting of Melancholics Anonymous, originally scheduled for May, had been postponed because that time of the year was not suitable for melancholics—though she hinted that it might in fact be due to Anne Di Ricart suffering a melancholic crisis.

 

What followed was the first radio intervention, as part of the program Triscerable (David Somellera, Zaratustra Vázquez) on Radio Ibero, on January 29, 2007.

 

The second was in the context of the radio project Tripulación Kamikaze (Diego Ibañez), broadcast on Radio UNAM September 29, 2007, and on Radio Ibero on October 2, 2007.

 

Undoubtedly one of the most powerful interventions was on television, on the program Arteria, broadcast on Mexico’s public television Canal 22, in October 2007.

 

But it wasn’t until the intervention on Radio UNAM, with “23 Possible Programs for the Sadness of Thought” in July 2009, that the project was consolidated, reaching its full scope and eloquence: music and melancholy on open radio.

 

Radio Melancolía: An approach to the forms of melancholy manifested in different musical genres and styles. A combination of moods that arise from melancholy and a cross-section of the experiences of its compiler, Anne Di Ricart.

 

On the current page you can listen to the 23 programs and access the previous version of the page: “Los viejos tiempos”, which contains content such as the biography of the fictional Anne di Ricart, an assortment of texts about melancholy, the paparazzi section, the video from Canal 22, and more.

Anne Di Ricart. Programa Arteria, CANAL 22, Octubre de 2007.

Melancólicos Anónimos. Video para Líneas de Acción, Casa Maauad. 21 de noviembre de 2013.

Índice